Als je winkel click & collect aanbiedt, kan de consument één of meerdere producten online afrekenen en vervolgens de bestelling in de winkel afhalen. Nadat de consument een bestelling voor click & collect heeft geplaatst en betaald, ontvang je een notificatie hiervan per mail en in de beheeromgeving. Vervolgens geef jij aan of je de bestelling accepteert of annuleert (als je bijvoorbeeld de producten toch niet op voorraad hebt). Na het accepteren van de bestelling kan je de consument middels een opmerking laten weten wanneer de bestelling klaar ligt.
In dit artikel lees je:
- hoe je click & collect instelt
- hoe je een click & collect bestelling afhandelt
- hoe je per product een uitzondering kan maken
Let op! Voor het aanbieden van Click & collect moet er een Stripe-account gekoppeld zijn aan je Zupr-account. Lees hier hoe je online betalingen mogelijk maakt.
Click & collect instellen
- Ga naar www.zupr.nl/admin en log in met je Zupr-account.
- Selecteer de verkooplocatie waarvoor je reserveren wil instellen.
- Klik op Instellingen in het menu onder Verkooplocatie.
- Ga naar de tab Afhalen & Bezorgen en klik op Click & collect.
- Selecteer Ja onder de vraag 'Wilt u Click & Collect aanbieden?'
- Voeg een e-mailadres toe waarop je de notificaties wil ontvangen.
- Klik op Opslaan.
Hoe handel ik een click & collect bestelling af?
Zodra een consument één of meerdere producten bij je winkel bestelt en online afrekent, ontvang de consument een bevestiging van de bestelling en jij een mail en een notificatie in de beheeromgeving op www.zupr.nl/admin. In de beheeromgeving onder Bestellingen in het menu vindt je een overzicht van bestellingen. Open daar de af te handelen bestelling door het op ordernummer te klikken. Er opent een nieuwe pagina met een overzicht van de bestelling. Als winkelier kan je kiezen om de bestelling te accepteren, te annuleren of contact op te nemen met de klant. De afhandeling van de bestelling verschilt op basis van deze keuze.
Ik wil de bestelling accepteren
Wil je de bestelling accepteren en uitvoeren. Dan klik je op Ja onder de vraag Kunt u deze bestellingen uitvoeren? Er opent een nieuw scherm waar je de details van de bestelling ziet en nog een opmerking kan invoeren. Laat in de opmerking aan de consument weten wanneer de bestelling voor hem of haar klaar ligt. Zodra je op Bevestigen klikt, ontvangt de consument een tweede mail met de melding dat de bestelling gereed is. De status van de bestelling verandert Nieuw naar Bevestigd. Zodra de bestelling is opgehaald, open je de bestelling opnieuw en klik je op Order is afgerond.
Ik wil overleggen met de klant
Het kan voorkomen dat één of meerdere producten niet voorradig zijn of dat je een algemenere vraag wil stellen aan de consument voordat je de bestelling accepteert. Dan klik je op Overleg met klant onder de vraag Kunt u deze bestelling uitvoeren? De consument ontvangt automatische een mail met de melding dat je contact op neemt met de klant. De bestelling krijgt de status Overleg. Zodra je contact hebt gehad met de consument, kan je alsnog kiezen op de bestelling te accepteren of te annuleren.
Ik wil de bestelling annuleren
Kan of wil je de bestelling niet uitvoeren? Dan klik je op Nee onder de vraag Kunt u deze bestellingen uitvoeren? Er opent een nieuw scherm waar je de details van de bestelling ziet. Je annuleert de bestelling definitief door op Annuleren te klikken. De consument krijgt een mail dat de bestelling door de winkel geannuleerd is en krijgt binnen enkele werkdagen het geld automatisch teruggestort. De bestelling krijgt de status Geannuleerd.
Een product niet beschikbaar voor click & collect maken
Het kan voorkomen dat je bepaalde producten niet beschikbaar wilt maken voor click & collect. Het is mogelijk om geselecteerde producten uit te zetten voor bepaalde leveringsopties, zoals click & collect. Als je een leveringsoptie uit zet op een product, is het voor de consument niet meer mogelijk op dit product te bestellen en online af te rekenen. Dit wordt op de productpagina getoond en hier wordt rekening mee gehouden in de check-out.
- Ga naar www.zupr.nl/admin en log in met je Zupr-account.
- Selecteer de verkooplocatie waarvoor je één of meerdere producten wilt aanpassen.
- Klik op Assortiment in het menu onder Menu.
- Selecteer één of meerdere producten door de checkbox voor de productafbeelding te activeren.
- Klik op Wijzig ... producten en schakel click & collect uit voor deze producten.
- Klik op Opslaan.