Als je winkel bezorgen aanbiedt, kan de consument één of meerdere producten online afrekenen die vervolgens (thuis)bezorgt worden. Nadat de consument een bestelling voor bezorgen heeft geplaatst en betaald, ontvang je een notificatie hiervan per mail en in de beheeromgeving. Vervolgens geef jij aan of je de bestelling accepteert of annuleert (als je bijvoorbeeld de producten toch niet op voorraad hebt). Na het accepteren van de bestelling kan je de consument middels een opmerking laten weten wanneer de bestelling bezorgd wordt.
In dit artikel lees je:
- hoe je bezorgen instelt
- hoe je een bezorgservice configureert
- een uitleg over onze bezorgservices
- hoe je een bezorg bestelling afhandelt
- hoe je per product een uitzondering kan maken
- tips voor het gereed maken van een bestelling
Bezorgen instellen
Ander dan bij reserveren en clik & collect, vereist het instellen van bezorgingen twee stappen. Je zet eerst bezorgen aan en vervolgens maak je één of meerdere bezorgservices aan.
- Ga naar www.zupr.nl/admin en log in met je Zupr-account.
- Selecteer de verkooplocatie waarvoor je reserveren wil instellen.
- Klik op Instellingen in het menu onder Verkooplocatie.
- Ga naar de tab Afhalen & Bezorgen en klik op Bezorgen.
- Selecteer Ja onder de vraag 'Wilt u bezorging aanbieden?'
- Voeg een e-mailadres toe waarop je de notificaties wil ontvangen.
- Klik op Opslaan.
- Ga door met het aanmaken van een bezorgservice.
Een bezorgservice configureren
Hieronder vind je een stappenplan voor het configureren van een bezorgservice, wil je eerst meer lezen over hoe een bezorgservice werkt. Lees dan hier meer.
- Ga naar www.zupr.nl/admin en log in met je Zupr-account.
- Klik op je Instellingen in het menu onder Verkooplocatie.
- Selecteer het submenu Afhalen & Bezorgen.
- Ga naar Bezorgservice.
- Klik op Voeg een nieuwe bezorgservice toe.
- Geef de bezorgservice een naam die duidelijk is voor de klant. Denk aan "Bezorging door de winkel" of "PostNL" of "DHL".
- Geef eventueel een minimum orderbedrag als klanten eerst een bepaald orderbedrag moeten bereiken voordat deze service beschikbaar komt.
- Selecteer het servicegebied van de bezorgservice. Wanneer je kiest voor "Ik voer zelf postcodes in", krijgt je een invoerveld waar je meerdere postcodes kan invoeren.
- Voeg eventueel een opmerking toe.
- Klik op Ga verder.
- Geef een uiterlijk besteltijdstip op.
- Vink de dagen aan waarop bestellingen verwerkt en opgestuurd kunnen worden voor de service.
- Geef aan wat de geschatte bezorgduur is.
- Vink de dagen aan waarop bestellingen bezorgd kunnen worden.
- Klik op Ga verder.
- Selecteer een verzendkostenmodel en geef eventueel een bestelwaarde voor gratis verzending en/of verzendkosten op.
- Controleer de samenvatting.
- Klik op Opslaan. De bezorgservice is nu actief en kan gekozen worden door consument.
Wil je wijzigingen aanbrengen in een bezorgservice, dan kan je in het overzicht van Bezorgservices ten alle tijden een service aanpassen door op Bewerk te klikken. Wil je een bezorgservice tijdelijk niet gebruiken, dan kan je deze uitschakelen door de groen switch uit te zetten. Maak je geen gebruik meer van de bezorgservice, dan kan je deze verwijderen door op Verwijder te klikken.
Hoe werkt een bezorgservice?
Een bezorgservice is een geconfigureerde instelling die beschrijft hoe en tegen welke kosten een bestelling wordt verzonden naar een klant. Maak je gebruikt van meerdere koeriersdiensten of wil je onderscheidt maken tussen verschillende regio's, dan is het aan te raden om meerdere bezorgservices aan te maken die hierop aansluiten. Stel dat je rondom de winkel zelf bezorgt, een (lokale) fietskoerier gebruikt om bestellingen te bezorgen binnen de stad én een alternatieve koeriersdienst gebruikt om landelijk te bezorgen, maak je in Zupr drie bezorgservices aan. Een service bevat drie basisconfiguraties: servicedekking, levertijden en verzendkostenmethode.
Servicedekking
Geef de bezorgmodule een herkenbare naam voor consumenten. Wij raden aan om de daadwerkelijke leverancier, zoals PostNL of GLS te gebruiken als naam van een bezorgservice. Verzorg je als winkel zelf de bezorging, gebruik dan een term zoals "Bezorging door de winkel". Daarnaast kan je een minimum orderbedrag opgeven voordat deze service gebruikt kan worden, bij orderbedragen onder dit minimum kan de consument deze service niet gebruiken. De servicedekking betreft het gebied waar de bezorgservice actief is, o.b.v. van postcodes. Je kan zelf een postcodegebied invoeren of kiezen uit; Heel Nederland (incl. de Waddeneilanden), Heel Nederland (excl. de Waddeneilanden) of de Waddeneilanden. Als laatste kan je nog een algemene opmerking over deze service kwijt.
Levertijden
De levertijden gebruikt Zupr om geschatte bezorgtijden te kunnen tonen. Dit doet Zupr op basis van een aantal velden te beginnen met een uiterlijk besteltijdstip. Dit is het tijdstip waarna ontvangen bestellingen niet meer worden verwerkt. De verzenddagen zijn de dagen waarom je een bestellingen kan verwerken en gereed maken maken voor een verzending. De geschatte bezorgduur geeft aan hoe lang een bestelling ongeveer onderweg is van de winkel naar de klant. Wanneer je een bestelling dezelfde dag kan leveren, kies je voor +0 dagen. Is een bestelling één dag onderweg, dan kies je +1, enz. De bezorgdagen geeft aan op welke dagen de desbetreffende service levert. Met deze instellingen kan Zupr inschatten wanneer een bestellingen bezorgd kan worden. Hieronder volgt een voorbeeld:
- Uiterlijk besteltijdstip: 12:00
- Verzenddagen: maandag t/m zaterdag
- Geschatte bezorgduur: +1 dag
- Bezorgdagen: maandag t/m vrijdag
Wanneer een klant een bestellingen doet op vrijdagmiddag om 16:10 wordt deze niet meer op vrijdag verwerkt vanwege het uiterlijke besteltijdstip. De bestelling wordt op zaterdagochtend voor 12:00 verwerkt en gereed gemaakt voor bezorging. De bestelling is één dag onderweg (op maandag) en de dienst bezorgt op maandag t/m vrijdag. Zupr toont daarom dinsdag als eerst volgende bezorgmogelijkheid.
Verzendkostenmethode
Per bezorgservice geef je aan welke verzendkostenmethode gebruikt moet worden. Hierbij kan gekozen worden uit: gratis verzending, gratis verzending vanaf een bepaalde orderbedrag en vaste verzendkosten. Bij gratis verzending zitten er geen kosten aan de bezorging verbonden. Bij gratis verzending vanaf een bepaald orderbedrag geef je een bestelwaarde op voor gratis verzending en verzendkosten. Een klant moet eerst de bestelwaarde (een bepaalde orderbedrag) bereiken voordat de verzending gratis is, anders worden de verzendkosten in rekening gebracht. Bij vaste verzendkosten worden de verzendkosten altijd in rekening gebracht.
Hoe handel ik een bezorg bestelling af?
Zodra een consument één of meerdere producten bij je winkel bestelt en online afrekent, ontvang de consument een bevestiging van de bestelling en jij een mail en een notificatie in de beheeromgeving op www.zupr.nl/admin. In de beheeromgeving onder Bestellingen in het menu vindt je een overzicht van bestellingen. Open daar de af te handelen bestelling door het op ordernummer te klikken. Er opent een nieuwe pagina met een overzicht van de bestelling. Als winkelier kan je kiezen om de bestelling te accepteren, te annuleren of contact op te nemen met de klant. De afhandeling van de bestelling verschilt op basis van deze keuze.
Ik wil de bestelling accepteren
Wil je de bestelling accepteren en uitvoeren. Dan klik je op Ja onder de vraag Kunt u deze bestellingen uitvoeren? Er opent een nieuw scherm waar je de details van de bestelling ziet en nog een opmerking kan invoeren. Laat in de opmerking aan de consument weten wanneer de bestelling voor hem of haar klaar ligt. Zodra je op Bevestigen klikt, ontvangt de consument een tweede mail met de melding dat de bestelling gereed is. De status van de bestelling verandert Nieuw naar Bevestigd. Zodra de bestelling is opgehaald, open je de bestelling opnieuw en klik je op Order is afgerond.
Ik wil overleggen met de klant
Het kan voorkomen dat één of meerdere producten niet voorradig zijn of dat je een algemenere vraag wil stellen aan de consument voordat je de bestelling accepteert. Dan klik je op Overleg met klant onder de vraag Kunt u deze bestelling uitvoeren? De consument ontvangt automatische een mail met de melding dat je contact op neemt met de klant. De bestelling krijgt de status Overleg. Zodra je contact hebt gehad met de consument, kan je alsnog kiezen op de bestelling te accepteren of te annuleren.
Ik wil de bestelling annuleren
Kan of wil je de bestelling niet uitvoeren? Dan klik je op Nee onder de vraag Kunt u deze bestellingen uitvoeren? Er opent een nieuw scherm waar je de details van de bestelling ziet. Je annuleert de bestelling definitief door op Annuleren te klikken. De consument krijgt een mail dat de bestelling door de winkel geannuleerd is en krijgt binnen enkele werkdagen het geld automatisch teruggestort. De bestelling krijgt de status Geannuleerd.
Een product niet beschikbaar voor bezorgen maken
Het kan voorkomen dat je bepaalde producten niet beschikbaar wilt maken voor bezorgen. Het is mogelijk om geselecteerde producten uit te zetten voor bepaalde leveringsopties, zoals bezorgen. Als je een leveringsoptie uit zet op een product, is het voor de consument niet meer mogelijk op dit product te bestellen en online af te rekenen. Dit wordt op de productpagina getoond en hier wordt rekening mee gehouden in de check-out.
- Ga naar www.zupr.nl/admin en log in met je Zupr-account.
- Selecteer de verkooplocatie waarvoor je één of meerdere producten wilt aanpassen.
- Klik op Assortiment in het menu onder Menu.
- Selecteer één of meerdere producten door de checkbox voor de productafbeelding te activeren.
- Klik op Wijzig ... producten en schakel bezorgen uit voor deze producten.
- Klik op Opslaan.
Een order klaarmaken voor een bezorging
Het is van belang dat je orders correct klaar maakt voor verzending. Neem de volgende stappen:
Stuur altijd een kassabon of BTW-bon mee
Heeft de klant niet om een BTW-bon gevraagd, dan volstaat het om een kassabon mee te sturen.
Staat in de order vermeld dat de klant een BTW-bon wenst te ontvangen, dan maak je een bon op met de meegezonden factuurgegevens en specificeert u het BTW-bedrag van de bestelling.
Zorg dat je de producten goed verpakt
Dit kan bijvoorbeeld in een draagtas uit de eigen winkel. Zorg bij kwetsbare artikelen dat deze extra goed zijn verpakt om schade tijdens transport te voorkomen. Je kunt uiteraard ook promotiemateriaal van de winkel meesturen of het product als extra attentie inpakken als cadeau.
Plaats goed leesbare bezorggegevens op het pakket
De (fiets-)koerier heeft meer pakketten bij zich en dus is het belangrijk dat hij goed kan zien voor wie de zending bedoeld is. Wij adviseren een wit etiket te gebruiken met daarop duidelijk de naam en het adres van de ontvanger.
Zorg dat de zending op tijd klaar staat
Als je gebruik maakt van een (fiets-)koerierservice dan is het van belang dat de zending klaar staat zodra de (fiets-)koerier bij uw verkooplocatie aankomt. Is het pakket niet klaar, dan kan de (fiets-)koerier hier niet op wachten en zal deze op een later tijdstip terug moeten komen. Dit kan extra kosten met zich meebrengen.