Wanneer u online bestellen aanbiedt via het Zupr-platform, worden betalingen via uw eigen Stripe-account afgehandeld. Uw inkomsten worden een of meerder keren per maand door Stripe uitbetaald op uw bankrekening. Op elke 7e of 8e dag van de maand ontvangt u van Zupr per e-mail een financiële rapportage met daarin de een overzicht van alle uitbetalingen, bestellingen en refunds uit de voorgaande maand. In dit artikel wordt beschreven wat er in een financiële rapportage staat vermeld.
Dit artikel bevat de volgende onderdelen:
Informatie over uitbetalingen
Hoe vaak betalen jullie uit?
Uitbetalingen van door u ontvangen inkomsten door online verkopen kunnen dagelijks worden uitbetaald met inachtneming van een vertraging van 7 dagen. Dit houdt in dat er 7 dagen zitten tussen de ontvangst van de betaling en de uitbetaling naar uw bankrekening.
Waarom 7 dagen vertraging?
Deze vertraging is verplicht gesteld door Stripe met het oog op fraudepreventie. Tevens zorgt het ervoor dat wij bij annulering van een order, bijvoorbeeld als het product niet leverbaar blijkt te zijn, de terugbetaling aan de consument volledig geautomatiseerd voor u kunnen regelen.
Vanaf welke saldo wordt er uitbetaald?
Als er een bedrag van meer dan 1 euro in uw Stripe-account staat, wordt dit uitbetaald.
Toelichting financiële rapportages
De financiële rapportage ontvangt u maandelijks als bijlage op het e-mailadres dat u bij Stripe heeft opgegeven bij het aanmaken van uw Stripe-account. Het gaat om een Excel-bestand (.xlsx). In het bestand zijn twee tabbladen opgenomen: Payouts en Transactions.
Payouts
Op het Payouts (of Uitbetalingen) tabblad vindt u alle uitbetalingen die door Stripe op uw rekening zijn gestort in de voorgaande maand. Het overzicht heeft de volgende kolommen:
- Payout ID - het unieke identificatienummer van de uitbetaling bij Stripe.
- Expected payout date - de verwachte datum waarop het bedrag op uw rekening is gestort.
- Gross payout amount - het bruto verkoopbedrag van alle orders in een uitbetaling (dus voor aftrek van verwerkingskosten).
- Total processing fees - de totale verwerkingskosten voor alle orders/transacties in een uitbetaling. Dit zijn de transactiekosten die bijvoorbeeld iDeal rekent plus de platformkosten van 0,25% die Stripe rekent.
- Net payout amount - het netto verkoopbedrag. Dit is het bruto verkoopbedrag van alle orders/transacties in de payout minus de verwerkingskosten die Stripe inhoudt. Dit netto verkoopbedrag is het bedrag dat op uw bankrekening is gestort.
- Totals - de maandelijkse totalen vindt u onderaan de kolommen.
Transactions
Op het Transactions (of Transacties) tabblad vindt u een overzicht van alle transacties die via het Zupr-platform hebben plaatsgevonden. Dit kan simpelweg een enkele transactie zijn van een klant die heeft betaald, maar het kunnen per order ook meerdere transacties zijn. Bijvoorbeeld als een bedrag is terugbetaald aan de klant (refund), omdat een order niet kon worden geleverd. Of als er gebruik is gemaakt van een kortingscode of -voucher. Het overzicht heeft de volgende kolommen:
- Sales location - de verkooplocatie waar de order is geplaatst.
- Order ID - het ordernummer waar de transactie toe behoort.
- Transaction ID - het unieke identificatienummer van de transactie.
- Transaction type - het type transactie. Er zijn verchillende type transacties:
- Payment by customer - de betaling van de klant
- Refund to customer - als een order wordt geannuleerd volgt er een terugbetaling (refund) aan de klant. Dit is dus altijd een negatief bedrag. Over refunds worden geen verwerkingskosten gerekend.
- Refunded processing fee - wanneer een order wordt geannuleerd, moeten de verwerkingskosten (transactie- en platformkosten) voor de initiële betaling worden terugbetaald aan de klant. Deze kosten worden momenteel vergoed door het Zupr-platform en daarom staan deze niet als verwerkingskosten (processing fee) gespecificeerd.
- Gift voucher - de order is voor een deel of geheel betaald met een kortingsvoucher.
- Created - de datum waarop de order is betaald
- Gross amount - het brutobedrag van de transactie
- Processing fee - de ingehouden verwerkingskosten voor de order/transactie
- Net amount - het nettobedrag dat aan u wordt uitbetaald of wordt ingehouden in het geval van terugbetalingen (refunds).
- Voucher/coupon code - de gebruikte kortingscode
- Expected payout date - de verwachte datum waarop het bedrag als onderdeel van een gecombineerde uitbetaling op uw rekening is gestort.
- Payout ID -het unieke identificatienummer van de uitbetaling bij Stripe.
- Totals - de maandelijkse totalen vindt u onderaan de kolommen.
Instructions
Onderaan de spreadsheet staat een instructie in het Engels. Deze vermeldt het volgende:
Alle verwerkingskosten (transactie- en platformkosten) worden wanneer mogelijk automatisch in mindering gebracht op uw Stripe-account balans.
Als de verwerkingskosten niet via uw Stripe account kunnen worden ingehouden, dan worden deze per factuur in rekening gebracht door Zupr Holding B.V..
Voor alle vragen over de financiële rapportage kunt u contact met ons opnemen via support@zupr.nl.
* Stripe rekent geen BTW over de verwerkingskosten die Stripe inhoudt wanneer het gaat om klanten in Europa met uitzondering van klanten gevestigd in Ierland. (Met klanten worden hier retailers met een Stripe-account bedoeld.)