14 dagen bedenktijd bij online verkoop
Wanneer een consument online een product afrekent en dit laat bezorgen, dan is er sprake van koop op afstand. Het herroepingsrecht geldt dan, wat inhoudt dat het product binnen de wettelijke termijn van 14 kalenderdagen geretourneerd mag worden naar de winkelier. Er moet dan wel aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. De termijn van 14 kalenderdagen geldt vanaf de verzenddatum.
Producten uitgesloten van herroepingsrecht
Niet alle producten kunnen zomaar geretourneerd worden. Zo vallen bijvoorbeeld producten die op maat of volgens specificatie van de klant zijn gemaakt buiten het herroepingsrecht. En ook producten die kunnen bederven binnen de bedenktermijn, zoals verse bloemen of etenswaren, kranten en tijdschriften, hygiënische producten die uit de verpakking zijn gehaald en digitale producten zoals cd's of games waarvan het zegel verbroken is, vallen erbuiten.
Retourformulier
Bij elke online order sturen wij een retourformulier mee als bijlage bij de e-mail met de bestelbevestiging. Hierop staat uitgelegd onder welke voorwaarden producten teruggestuurd mogen worden. De klant is niet verplicht om uit te leggen waarom hij iets terugstuurt.
Afgeven in de winkel (gratis)
Het heeft de voorkeur dat de consument het product zelf terugbrengt naar de winkel. Vanwege het lokale karakter van het Zupr-platform is de kans immers groot dat de consument in de gelegenheid is zelf naar de winkel toe te komen. In dat geval zijn er geen verzendkosten.
Orderbedrag terugbetalen bij afgeven in de winkel
In de winkel kan je de klant contant of bijvoorbeeld via retourpinnen het orderbedrag terugbetalen. Je bent verplicht het volledige aankoopbedrag terug te betalen als het geretourneerde product voldoet aan de voorwaarden zoals beschreven in het retourformulier. Ook al brengt de klant het product zelf terug de aankoop is immers nog altijd op afstand geweest.
Verzenden naar de winkel (niet gratis)
De consument kan er ook voor kiezen om een product met een koeriersdienst terug te sturen naar je winkel of verkooplocatie. Dit is echter niet gratis. De klant kan dit via de koeriersdienst regelen die ook de levering heeft uitgevoerd, maar mag ook zelf het product terugsturen. In beide gevallen zijn de kosten voor de klant. De klant moet altijd een bewijs kunnen overhandigen van verzending. Meestel betekent dit dat de zending aangetekend moet worden verzonden.
Orderbedrag terugbetalen bij verzenden naar de winkel
De klant moet bij het terugsturen van een product altijd zorgen dat dit in de originele verpakking gebeurt. Ook moet het retourformulier volledig ingevuld zijn bijgesloten inclusief een kopie van de kassabon. Je bent verplicht het volledige aankoopbedrag terug te betalen als de retour voldoet aan de voorwaarden zoals beschreven in het retourformulier. Is dit het geval, dan heeft de klant in het retourformulier opgegeven naar welk IBAN-nummer het orderbedrag moet worden overgemaakt. Je maakt dit bedrag zo snel mogelijk over en in ieder geval binnen 14 dagen.
Welk bedrag moet ik terugbetalen?
Je moet het volledige aankoopbedrag en de eventuele bezorgkosten terugbetalen. Bezorgkosten zijn de kosten die de klant heeft betaald om het product af te laten leveren. Stuurt de klant een deel van zijn bestelling terug? Dan hoeft je de bezorgkosten niet terug te betalen. Bijvoorbeeld: de klant heeft twee broeken gekocht en stuurt er één terug.
Voor meer informatie over o.a. de wettelijke bedenktijd bij online verkoop kan je terecht op de website van Consuwijzer.